tiistai 12. toukokuuta 2020

Caroline Kepnes: Sinä

Minä myyn kirjoja, sinä haluaisit kirjoittaa niitä. Mutta ei sinusta kirjailijaa tule. Somepäivityksesi ovat luovempia kuin novellisi, vaikka ei sitä sinulle kukaan sano. Paitsi selkäsi takana. Minä tiedän. Minä tiedän synkimmät salaisuutesi, naurettavimmat heikkoutesi ja arkisimmat unelmasi. Minä tiedän sinusta ihan kaiken. Sinä olet erilainen kuin muut. Minulle tarkoitettu. Eikä mikään saa asettua rakkautemme tielle. Et edes sinä itse.

Olen Netflixistä seurannut kirjojen pohjalta tehtyä samannimistä tv-sarjaa ja täytyy myöntää että pidän enemmän tv-sarjasta kuin kirjasta.

On mielenkiintoista päästä karmivan stalkkeri Joen pään sisään, joka oikeasti ajattelee olevansa ihan normaali ihminen ja pitää omaa toimintaansa normaalina. Joe on niin kieroutunut ja ahdistava että välillä tuntuu että ahdistuin itsekin lukiessani hänen touhuistaan.

En voi olla vertaamatta tv-sarjaa ja kirjaa keskenään, varsinkin kahta päähenkilöä. Tv-sarjassa Joe on jotenkin sympaattisen oloinen hahmo (vaikka stalkkeri onkin) eikä läheskään noin karmiva kuin kirjassa. Beck puolestaan on kirjassa itseään tyrkyttävä seksiaddikti, eikä hahmo napannut ollenkaan.

Juoneltaan kirja on aika vauhdikas ja tapahtumat etenevät nopsaan, mutta ei kuitenkaan liian nopeasti. Enpä itse haluaisi kohdata Joen kaltaista ihmistä, tuskin kukaan haluaisi.


Alkuperäinen nimi: You, 2014
Arvosana: 4
Sivut: 405
Tammi, 2019

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti